Sund livsstil på højskole – Giv din krop det bedste

Går du op i sund livsstil eller ønsker du at blive klogere på området? Så kan du kombinere et oplevelsesrigt højskoleophold, med læring om kroppen og sindets sammenspil, og hvordan gode livsstilsændringer kan påvirke din mentale og fysiske sundhed.

Sidsel Nordby
Af Sidsel Nordby, senest opdateret 15. marts 2023

Hvad er en sund livsstil?

En sund livsstil er et sæt af vaner, der støtter en god fysisk og mental sundhed. Det kan omfatte at spise sunde fødevarer, være fysisk aktiv, dyrke gode relationer og få den søvn man behøver. Det handler også om at tage sig tid til at engagere sig i aktiviteter, der giver en glæde og mening.

Tilmeld dig højskolen lige her

10 tips der hjælper til en sundere livsstil

1. Bevæg dig dagligt

At bevæge sig dagligt er en af ​​de bedste måder at holde dig sund og i god form. Det hjælper dig også med at øge din energi og hjerneaktivitet. Tilstrækkelig motion har også vist sig at forbedre koncentration, øge humøret og reducere stressniveauet. 

2. Spis varieret

At spise en afbalanceret og varieret kost er vigtigt for at opretholde en sund livsstil. Vælg fuldkorn, spis masse grøntsager og frugter, vælg gode fedtkilder, komplette kulhydrater og sunde proteiner i dine måltider. Undersøg eventuelt de anbefalede kostråd og sørg derudover for, at drikke nok vand.

3. Find en aktivitet/sport du synes er sjov

Det er meget lettere at følge en sund livsstil, hvis du føler dig engageret i en fysisk aktivitet. Find en sport eller aktivitet, du kan lide at lave. Det kan være alt, lige fra dans til badminton, løb eller yoga. Det vigtigste er, at du synes, det er sjovt og føler dig motiveret.

4. Undgå stress omkring din kost

En sund livsstil betyder ikke at du skal forberede komplicerede måltider, spise små portioner, udelukke bestemte fødevaregrupper eller være fanatisk omkring kalorier. Det handler om at spise balancerede, så der stadig er plads til lidt sødt og sukkerholdigt en gang imellem.

5. Få nok søvn

Søvn er vigtig for at opretholde en god fysisk og mental sundhed, så sørg for at give din krop den nødvendige hvile. Dette vil hjælpe dig med at føle dig mere veludhvilet og forberedt til din dag.

6. Vær opmærksom på dine vaner

Vær opmærksom på dine gamle vaner og forsøg at erstatte de knap så hensigtsmæssige, med nye sunde vaner. Arbejd hellere med kostvaner og simple retningslinjer, end kostplaner og restriktive diæter, da dette er mere holdbart ift. en livsstilsændring.

7. Vær realistisk

Hvad enten dit mål er vægttab, muskelopbygning eller blot en sundere livsstil, er det vigtigt ikke at starte ud med alt for store ambitiøse mål. Det skyldes de er svære at opfylde, og føre oftest til frustration og tab af motivation. Sæt derimod realistiske mål og start med små skridt.

8. Prioriter din sundhed

Din sundhed burde altid være din første prioritet. Forsøg derfor at tilpasse dine daglige rutiner omkring din sundhed og livsstil. Ved at gøre dette, vil du naturligt bevæge dig mod et sundere og mere velafbalanceret liv.

9. Tag pauser når du har brug for det

Husk at lytte til din krop og mærk efter hvad den har brug for. Dette hjælper med at mindske stress, styrke din sundhed og velvære og bevare motivationen.

10. Dyrk sociale relationer

Sociale relationer er vigtige for vores psykiske velvære, så vi kan holde os glade og sunde, så sørg for at finde tid til at være sammen med venner og familie.

Bliv klog på sund livsstil på Viborg Idrætshøjskole

I eksistensfaget på Viborg Idrætshøjskole lærer du en masse om hvordan kroppen og sindet spiller sammen, og hvordan gode livsstilsændringer kan påvirke din mentale og fysiske sundhed. Derudover vil du få indsigt og viden om kost og træning, som du fremadrettet vil kunne anvende når behovet opstår.

Faget kræver ingen forudsætninger, alle kan være med når vi går i dybden med kost, motion, psyke, vaner og sundhedstrends. Du vil blandt andet lære om:

  • Træningsmyter – hvad siger evidensen?
  • Teoretisk og grundlæggende viden omkring det mentale aspekt i en sund hverdag.
  • Mentaltræning, positiv tænkning og værktøjer til dagligdagen
  • Praktiske værktøjer til træningsplanlægning og programplanlægning
  • Restitution, vigtigheden af søvn og den rette mentalitet
  • Kost, herunder vaneændringer, makrofordeling og adfærd omkring madvaner
  • Få viden omkring forskellige træningsformer, såsom styrketræning

Læs meget mere om eksistensfaget Livsstil her.

Kombiner din viden fra livsstil med sport

På Viborg Idrætshøjskole udbydes der 23 forskellige sportsaktiviteter som du kan vælge imellem, heriblandt fitness, amerikansk fodbold, beachvolley, fitness, friluftsliv, havkajak, MTB, OCR – forhindringsløb og powerrytme. 

Se alle 23 idrætshovedfag her.

Har du spørgsmål til højskoleopholdet?

Sidder du med nogle spørgsmål, kan du altid kontakte os på telefon +45 86 67 20 11 eller e-mail på info@viborgih.dk.

Book en rundvisning på skolen her.

Vi sidder klar til at hjælpe dig!

Læs også: Bestil brochure og få svar på dine spørgsmål om højskolelivet.