Fitness på højskole – kombiner højskole og fitness

På Viborg Idrætshøjskole er der et hav af muligheder for at dyrke sport og motion i fællesskab med dygtige undervisere. Du kan kombinere sportgrenene ligeså tosset du vil. Men måske håber du også på at kunne passe en fitnessrutine ved siden af dit hovefag? Lær om hvad fitness gør ved kroppen og sindet og hvordan du kan kombinere det med resten af højskoleopholdet

Sidsel Nordby
Af Sidsel Nordby, senest opdateret 26. maj 2023
Fitness på højskole - kombiner højskole og fitness

Hvad er fitness?

Fitness er egentlig en engelsk betegnelse der dækker over det at være stærk og i god fysisk form. Men i daglig tale kender vi det som en motionsform, der primært er tilgængelig i det nærmeste fitnesscenter.

Her dyrker man styrketræning, konditionstræning, gymnastik og holdtræning, som kan bestå af meget forskelligt. Men centrum er forbedret sundhed, velvære og en trænet fysik.

Fitness i fitnesscentre er blevet voksne danskeres foretrukne motionsform sammen med løb, gåture og svømning.

Hvorfor gå til fitness? 4 fordele

Næsten alt sport dyrker vi af to essentielle årsager: Det er sjovt, og det er sundt.

Men har du brug for lidt mere uddybende forklaringer på, hvad det egentlig er der gør fitness så godt for dig, så læs disse 4 fordele ved sporten her:

Fitness på højskole - kombiner højskole og fitness

1. Giver mere selvtillid

Det er ikke kun den trænede fitnesskrop der giver selvtillid. Den hjælper selvfølgelig på det, men for mange af os kommer selvtilliden alene af det, at vi kommer afsted, og i gang.

Måske sætter man nogle delmål for sig selv, som også kan give en stor selvtilfredsstillelse at opnå.

2. Forbedrer mental sundhed

Det er ikke kun vores muskler der vokser når vi træner, det gør vores livskvalitet også.

Det giver nemlig enormt meget energi, når vi dyrker motion. Den energi kan gøre os i stand til at gøre alle de ting der gør os lykkelige, og på den måde reducerer det altså også stress.

Træningen i fitness kan også fungere som et tiltrængt pusterum hvor man enten kan slippe tankerne løs, eller lade sine tanker distrahere af den fysiske indsats.

Man sover også bedre om natten når man vægttræner i fitness.

3. Styrker helbredet

Så er der den fordel der næsten giver sig selv: Det er sundt for kroppen at træne. Men hvordan?

For det første styrker det immunforsvaret at vægttræne og motionere. Fordi vi får mere energi af det, kan vi også bedre stå imod vira og bakterier.

For det andet styrker træningen musklerne og knoglerne. En god muskelmasse, som man kan holde ved lige ved træning, er med til at passe på knoglerne, og på den måde kan det være med til at forhindre knogleskørhed og almindeligt ubehag som rygsmerter.

Sidst er træningen god for hjerte og lunger. 

Alt dette skal dette skal selvfølgelig kombineres med en sund og varieret kost. 

4. En fleksibel sport

Træning i fitnesscenter er oplagt for den travle type. Medmindre du vil gå på hold, så kan du lægge din træning lige når det passer ind i skemaet, og man er ikke afhængig af andres tid.

Det samme kan man selvfølgelig med en løbetur, men hvis du savner lidt mere afveksling i din træning, og heller ikke vil være afhængig af vejrforhold, så er fitnesscenteret igen den oplagte løsning.

Fitness på højskole - kombiner højskole og fitness

4 råd til en god fitnessrutine mens du går på højskole

Hvis du gerne vil kombinere et godt højskoleophold med en god fitnessrutine skal man være forberedt på, at tilværelsen på højskole er anderledes end den du kender hjemmefra.

1. Allier dig med gode venner

For at komme afsted til fitness er det en fordel at alliere dig med nogen du både har det sjovt med, men også træner godt sammen med. I skal være gode til at motivere hinanden. På den måde kan i både være sociale sammen og opnå jeres træningsmæssige mål på én gang.

2. Læg din træning inden resten af dagens gøremål

Når man går på højskole er der mange ting man skal nå, på en dag. Man har obligatoriske fag, valgfag, faste spisetider og så skal der jo også være tid til at hygge sig med sine venner om en film, et spil bordfodbold eller en kop kaffe.

Derfor er det en fordel at lægge sin træning i fitness om morgenen, inden resten af dagens gøremål. Så er der ikke noget, der kommer i vejen for det.

3. Hav forskellige fokuspunkter for træningen

Hvis man altid bruger de samme maskiner, eller laver de samme øvelser, kan fitness hurtigt blive mekanisk og kedeligt.

Men hvis man sætter sig nogle forskellige målsætninger og fokuspunkter for hver træning, så kan træningen virke mere varieret og alsidig, og så træner man samtidig også forskellige dele af muskulaturen på den måde.

4. Vær ikke for hård ved dig selv

Husk at du formentlig også er på højskole for at få venner, og at hvis du har valgt Viborg Idrætshøjskole helt automatisk kommer til at bevæge dig en masse.

Så hvis du misser en træning i fitness her og der, for i stedet at hygge dig med dine nye venner, er det ikke verdens undergang.

Fitness på højskole - kombiner højskole og fitness

Fitness på Viborg Idrætshøjskole

Men hvordan er faciliteterne i det hele taget for fitness på Viborg Idrætshøjskole?

På Højskolen tilbyder vi både et idrætshovedfag i fitness og et fitnesscenter du kan benytte i din fritid.

Fitnesscenteret er moderne med de bedste udstyr og de nyeste redskaber, og gør det muligt for dig at vedligeholde eller videreudvikle dine interesser indenfor fitness, mens du går på højskole.

Fitnessfaget er til dig som ønsker at fokusere målrettet på praktisk og teoretisk fitness på dit højskoleophold. På faget får du mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige former for holdtræning som TRX, cardiotræning, spinning, cirkeltræning, træning med stor bold og meget mere. På faget skal der etableres et trygt rum, hvor den enkelte har mulighed for at udvikle sig, om man er nybegynder eller har meget erfaring. Desuden arbejder vi ud fra tilgangen om den levende krop, hvor krop og sind arbejder sammen.

Læs mere om fokuspunkterne på fitnessfaget på Viborg her